fbpx

Waarom haal je je fitnessdoelen niet

Als je jezelf hebt voorgenomen om iets te bereiken zoals afvallen, meer sporten, eerder naar bed of gezonder eten (allemaal onze lievelingsdoelen), dan wil je dus eigenlijk je huidige gedrag veranderen. Alleen kom je dus ook je valkuilen en obstakels tegen en dat maakt gedragsverandering een stuk lastiger. Vaker lukt iets niet dan wel. Hoe hou je rekening met compensatiegedrag en valse beloning? Dat hoor en zie je hier.

Als je jezelf hebt voorgenomen om iets te bereiken zoals afvallen, meer sporten, eerder naar bed of gezonder eten (allemaal onze lievelingsdoelen), dan wil je dus eigenlijk je huidige gedrag veranderen. Alleen kom je dus ook je valkuilen en obstakels tegen en dat maakt gedragsverandering een stuk lastiger. Vaker lukt iets niet dan wel.

Waarom haal je je fitnessdoelen niet? Hoe ga je dan om met je compensatiegedrag? Wat gebeurt er eigenlijk allemaal als je jouw gedrag wil veranderen? Dan en meer zie je in de tweede aflevering van ‘Mind over Muscle’ met Peter en Berkay.

Beluister de aflevering op Soundcloud, Spotify of Podcast

Inhoud van deze aflevering

  1. 00:22 – Introductie ‘Hoe ga je om met je valkuilen’.
  2. 01:50 – Wat als je doel niet behaald wordt.
  3. 03:20 – De besluitenbalans, wanneer ga je wat doen.
  4. 04:55 – De juiste vragen stellen om tot het probleem te komen.
  5. 05:55 – Wat belangrijk is bij het kijken naar oplossingen voor jouw probleem.
  6. 07:00 – Meest gemaakte fouten: compensatie gedrag.
  7. 08:05 – Voorbeelden van directe compensatie gedrag.
  8. 09:00 – Wat is er zo moeilijk aan gedragsverandering.
  9. 09:30 – Jezelf vals belonen is ook een vorm van compenseren.
  10. 09:40 – Berkay over zijn valkuil na een strenge periode van aftrainen.
  11. 10:30 – Overeten na een perioden van afvallen.
  12. 11:00 – Opvolging na behalen van je eerste doelen.
  13. 11:35 – Op zoek naar een nieuw evenwicht.
  14. 12:15 – Wat zit er achter je gedragsverandering.
  15. 12:50 – Hoe je je voorbereidt op een duurzame gedragsverandering.
  16. 13:45 – Voorbeeld van Peter over hoe hij omgaat met motivatie en sportgedrag.
  17. 15:00 – Korte vs. lange termijn.
  18. 15:30 – Goede verwachtingen als sterke basis.
  19. 16:30 – Proces versus einddoel.
  20. 17:00 – Waarom het zo lastig is om ‘bij jezelf te blijven’.
  21. 18:00 – Sociale vergelijking.
  22. 18:15 – Vaardigheden ontwikkelen om eten lekker te maken.
  23. 18:45 – Het meest nutteloze voedingsmiddel dat Peter kan bedenken, maar wel hartstikke lekker.
  24. 19:00 – De doodgeciteerde 80/20 regel.
  25. 20:00 – Samengevat, wat belangrijk is als je gaat starten met persoonlijke (fitness)doelen.
  26. 20:20 – Waar je je beter wel mee kunt belonen
  27. 21:50 – De volgende keer: wat doe je dan wél om je motivatie hoog te houden? En bestaat motivatie eigenlijk wel?
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest