fbpx

Is meer bewegen in crisistijd altijd beter?

meer bewegen in crisistijd
Misschien in crisistijd wel meer dan ooit, is bewegen goed voor je. Maar is meer bewegen in crisistijd nog steeds beter? Nee. Beweeg vaker, maar pas je aan.

Misschien in crisis is bewegen wel meer dan ooit goed voor je. Maar is meer bewegen in crisistijd nog steeds beter?

Even los van de bekende gevolgen van bewegingsarmoede (zoals overgewicht, cardiovasculaire en metabole klachten), werkt een gebrek aan beweging gevoelens van somberheid en angst in de hand. Iets waar we door de gevolgen van de coronacrisis in toenemende mate meer last van lijken te hebben.

Bewegen versus sporten

Wat ik door mijn achtergrond als fitness en healthcoach en mijn ervaring nu als toegepast psycholoog alleen maar kan onderstrepen, is dat je (waarschijnlijk) meer zou moeten bewegen.

Voldoende bewegen ontwikkelt je mentale weerbaarheid. Voldoende fit zijn maakt je weerbaar in perioden van negatieve stress of spontane gebeurtenissen in je leven. Je fitheid dient als buffer voor als je wordt uitgedaagd om meer te presteren.

Het helpt je aan energie om problemen ‘aan te pakken’ en geeft je de geestelijke scherpte om adequaat te handelen. Ook heb ik als ‘cognitieve werker’ ervaren dat een vermoeid lijf beter uitrust dan alleen een vermoeid hoofd. Zeker als je dagen achter elkaar thuiswerkt. 

Ligt er dan een pad van verlichting verscholen in het blokje om?

Naast dat het dus je gezondheid bevordert, word je tijdens je activiteit overspoeld met gelukkig makende endorfines en leidt het je even af van eventuele zorgen. Als je het lichaam voldoende uitdaagt tenminste. Een blokje om kan voldoende zijn om je af te leiden, maar dat zal dus niet direct je fitheid verhogen.

Bij mentale klachten zoals piekeren, angst, somberheid of overspannenheid, kies je liever niet voor uitputtende activiteiten. Want heerlijk tegenstrijdig, intensief bewegen levert ook lichamelijke stress op. Dat onderscheidt zich niet van mentale stress.

Beweeg dus in een gepaste vorm. Intensief sporten is misschien niet de beste keuze. Starten met hardlopen, is zo’n keuze.

Beter bewegen

Kies in de plaats daarvan voor matig intensieve en bewuste bewegingsvormen (yoga, Pilates, wandelen, zwemmen) waarbij een gecontroleerde ademhaling mogelijk is. Wellicht vanzelfsprekend, laat je niet zomaar aanpraten dat je moet hardlopen. Doe vooral iets wat je leuk vindt. En wissel je activiteiten af om uit het uitdagend te houden.

Vaker bewegen is een beter uitgangspunt. Wekelijkse sessies, dagelijkse blokjes om en elk uur opstaan en lopen.

Als zittende kantoorkracht geldt daarbij in mijn ogen een belangrijke random tip: prikkel daarbij je zintuiglijke waarneming. Uit je hoofd in je lijf. Niet door op je telefoon te kijken, maar even in een prikkelarme omgeving rondwandelen, kan je al snel weer nieuwe focus en scherpte geven.

Gebruik je ademhaling ook bij bewegingsactiviteiten om tot rust te komen.

Even frisse lucht in je gezicht. De ruis van de wind in je oren en wat vogels zien vliegen. Zoals Kasper Vermeulen (Mindlift) het zo mooi verwoordt: ademhaling is de afstandsbediening je lichaam. Dus terwijl je beweegt, neem dan ook even de tijd om mentaal en lichamelijk tot rust te komen door enkele minuten rustig en diep in en uit te ademen.

Conclusie, in plaats van meer bewegen in crisistijd, beweeg vaker en op gepaste intensiteit. Laat de vorm en intensiteit aansluiten op je doel. En doe wat je leuk vindt!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest